På en nettside om uteleker for barn er det viktig å vise bredden av muligheter. Fysisk aktivitet, naturmaterialer, temabaserte leker og vannlek er bare noen eksempler på hvor mye moro man kan ha i frisk luft. Vi i barnehagen ser verdien av dette hver dag. Barna blir gladere, får bedre motoriske ferdigheter og utvikler solide sosiale bånd gjennom utelek.
Hvis du lurer på hvordan du kan skape enda mer inspirerende utelek, tenk først på hva barna dine liker. Legg til rette for variert utfoldelse og balansert risiko. Husk at litt gjørme og utfordring kan være sunt. Og kanskje aller viktigst: Utelek gir barn en mulighet til å oppleve mestring og ekte glede, noe som legger et viktig grunnlag for videre utvikling.
I barnehagen ser vi hver dag hvor viktig det er at barn får rikelig med tid til å leke ute. Gjennom utelek får barna beveget seg, utforsket omgivelsene og brukt fantasien sin på en måte som innendørsaktiviteter aldri helt kan erstatte. Behovet for fysiske utfordringer er en sentral del av barns utvikling. De trenger å hoppe, klatre, løpe og teste grenser for å få bedre kroppskontroll, koordinasjon og selvsikkerhet.
Mange barn har i dag en travel hverdag med organiserte aktiviteter og skjermbasert underholdning. Utelek er en herlig motvekt der barna opplever fri utfoldelse i frisk luft. Det skaper en helt spesiell følelse av mestring, noe som igjen kan gi dem et mer positivt syn på både seg selv og fellesskapet de er en del av.
Skap en oppdagelsesarena
Når vi i barnehagen planlegger uteområdet, forsøker vi alltid å tenke at barna skal få mulighet til å oppdage nytt terreng og nye lekesituasjoner. Små endringer, som å legge ut stokker eller tømmerstokker å balansere på, kan inspirere barna til å lage sine egne lekeregler. Gamle bildekk kan fungere som hinderløype, hoppestasjon eller til og med en fantasifull bil. Barna elsker å finne kreative måter å leke på når omgivelsene gir dem frihet til å utforske.
Hvis dere har tilgang på et skogholt, eller det er en liten haug i nærheten, kan den bli til et “fjell” som barna skal klatre opp på og erobre. I slike situasjoner lærer barna å samarbeide, hjelpe hverandre og vise hensyn når veien kan være glatt eller bratt. De blir vant til å ta kalkulerte sjanser og utvikler en naturlig sans for egen sikkerhet.
Bruk naturmaterialer
Barna i barnehagen vår synes det er stas å plukke kvister, steiner og kongler. De samler det i en haug eller bygger små byer og hus til insekter. Slik naturnær lek gir ikke bare fysisk utfoldelse, men også mulighet til å lære om planter og dyr på en naturlig måte. De oppdager ormer, maur og biller, og de ser hvordan alt henger sammen i naturen.
Selv i urbane barnehager kan man legge til rette for litt naturfølelse. En liten jordflekk der barna kan grave, eller en bærbusk de kan stelle, gir en følelse av ansvar og tilknytning til omgivelsene. Barna får følge utviklingen fra vår til høst, og de lærer at naturen forandrer seg gjennom årstidene.
Tematiske uteleker
Vi liker å sette i gang temabaserte uteleker. For eksempel har vi en periode med “piratuke,” der vi gjemmer en “skatt” ute på lekeplassen. Barna får et “skattekart,” kanskje et ark med enkle tegninger av trær og husker, og må samarbeide for å finne skatten. Slike rollespill gir barn anledning til å bruke fantasien mens de også får masse fysisk aktivitet.
En annen vri kan være at vi samler barna for et utekjøkken-verksted. Vi finner gamle kjeler, sleiver og litt vann, og lar dem lage “matsupper” av gress, blader og sand. Barna elsker å vise frem de kreative “rettene” sine, og de øver på å samarbeide, dele redskaper og finne ingredienser.
Individuelle behov og tilpasning
I barnehagen vår har vi barn med ulike behov og interesser. Noen trives best med rolige sysler, som å tegne med kritt på asfalten eller bygge et lite hus av kvister. Andre er mer energiske og vil spille ball, løpe rundt og klatre. Det er viktig å ha et variert utvalg av aktiviteter, slik at alle kan finne noe som passer deres ferdighetsnivå og temperament.
Noen ganger må vi voksne hjelpe til med å balansere aktiviteten for barna som tar litt for store sjanser, eller for dem som trenger et lite spark bak for å prøve noe nytt. På den måten føler hvert enkelt barn at de har en trygg ramme for å utforske.
Vann og utelek
På varme dager er vannlek en stor slager. Vi fyller bøtter med vann og lar barna øse, helle, og leke med små båter eller leker de kan fylle. Samtidig får de trent finmotorikken og ser hvordan vann oppfører seg. Vil du legge til litt ekstra spenning, kan du sette frem en vannsklie eller sørge for at barna kan eksperimentere med å lage “demninger” i et lite bekkefar om det finnes i nærheten.
Vannlek krever ekstra tilsyn av oss voksne, men gir til gjengjeld enorm glede og læring. Barna blir fort oppslukt og glemmer tid og sted. Mange oppdager hvordan de ved samarbeid kan bygge en vannbane som fungerer, eller at visse ting flyter og andre synker.
Sosiale gevinster
Utelek er en fantastisk arena for å utvikle sosiale ferdigheter. Barna lærer om samarbeid, deling, turtaking og kommunikasjon. Ofte har de et felles prosjekt, som å lage en hinderløype sammen. Kanskje noen tar initiativ, mens andre følger opp med nye ideer. Når konflikter oppstår, er det en gyllen mulighet for oss voksne til å veilede. Vi støtter dem i å løse ting fredelig, enten det dreier seg om hvem som får klatre først eller hvem som skal styre “leken.”
Denne prosessen styrker dem som individer og hjelper dem å finne ut at de klarer å samarbeide for å nå felles mål. På sikt blir de barn som bedre takler meningsforskjeller og situasjoner hvor de må forhandle om en løsning.